Renault F1
Renault F1
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Renault F1 is een autosportteam in de Formule 1.
Inhoud[verbergen] |
[bewerken] De beginjaren
Het officiële debuut van Renault in de Formule 1 vond plaats in 1977. Tijdens de Britse Grand Prix op 16 juli 1977 kwam de RS01 voor het eerst in actie. Al na 16 ronden moest de Franse coureur Jean Pierre Jabouille de wedstrijd staken. Ondanks deze matige start zou dit leerjaar Renault later tot grote hoogten brengen. De RS01 was overigens de eerste Formule 1-auto met een turbo.
In 1979 wist Renault haar eerste overwinning binnen te halen. In de Franse Grand Prix op Dijon-Prenois behaalde Jabouille de eerste plaats, en liet zo Gilles Villeneuve (Scuderia Ferrari) en René Arnoux (Renault F1) achter zich, die beiden een heroïsch gevecht om de tweede plaats hadden uitgevochten.
Drie jaar later kon Renault in alle wedstrijden van het seizoen van 1982 laten zien, dat zij in de top drie thuis hoorde. In datzelfde jaar behaalde Renault F1 haar eerste 1-2 zege. In de thuiswedstrijd werd Arnoux eerste en Alain Prost 2e.
Renault trok zich in 1986 terug als team uit de Formule 1.
[bewerken] Williams-Renault
![]() |
Omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan, keerde Renault in 1989 terug in de hoogste tak van de autosport, ditmaal als motorenleverancier voor Williams. Dit legde de Fransen geen windeieren, want vanaf 1992 werd de combinatie vijf keer de nummer één van het constructeurskampioenschap. Uitzondering hierop was 1995, want in dat jaar werd het team Benetton kampioen. In totaal is Renault dus die zes jaar aaneengesloten constructeurskampioen geweest. Na deze overwinningszege trok Renault zich terug uit het kampioenschap (eind 1997), mede door slechte resultaten bij de autodivisie van Renault.
[bewerken] De terugkeer
In 2002 keerden de Fransen opnieuw terug, ditmaal niet alleen als motorenleverancier, maar als een geheel eigen team (feitelijk de voortzetting van Benetton). Een jaar later behaalde de jonge Spaanse coureur Fernando Alonso een uniek record in z'n R23, hij werd namelijk de jongste Formule 1-winnaar ooit. Met zijn zege in de Grand Prix van Hongarije schreef deze (toen 22 jaar en 27 dagen oude) coureur geschiedenis.
Fernando Alonso werd in het seizoen 2005 wereldkampioen (de jongste wereldkampioen ooit), en zorgde er daarmee in de laatste Grand Prix (Sjanghai) voor dat Renault ook het kampioenschap van constructeurs won. Ook in het daaropvolgende seizoen was het Renault F1 team het beste. Fernando Alonso kroonde zich in 2006 opnieuw tot wereldkampioen en zo eindigde de Franse renstal net voor Ferrari met een voorsprong van 5 punten.
Bij beide kampioenschappen had Alonso een dosis geluk aan zijn zijde. In 2005 was het de McLaren-bolide die het op cruciale momenten liet afweten. En 2006 was Michael Schumacher niet gunstig gestemd; na een geweldige inhaalrace in de tweede helft van het seizoen had Ferrari te maken met pech: een zeer zeldzame ploffende motor en een defect brandstofsysteem.
[bewerken] Seizoen 2007
- Met ingang van het seizoen 2007 werd het team omgedoopt van Mild Seven Renault F1 Team naar ING Renault F1 Team, dit omdat het Nederlandse bedrijf ING Groep de nieuwe hoofdsponsor werd. Dit werd op maandag 16 oktober 2006 bekend gemaakt. Er werd een sponsorcontract getekend voor 3 jaar.
- Fernando Alonso vertrok naar het team Vodafone Mclaren Mercedes en het team moest op zoek naar een nieuwe rijder; die werd gevonden in de persoon van de Fin Heikki Kovalainen.
- Giancarlo Fisichella was in het seizoen 2007 de eerste coureur.
- Op donderdag 25 januari 2007 presenteerde Renault de nieuwe bolide, de R27, in Amsterdam bij het hoofdkantoor van ING; daarbij waren beide coureurs en Flavio Briatore aanwezig.[1]
- Naast McLaren is ook Renault verdacht van spionage in de Formule 1. Op 6 december moet het team voor de World Motor Sport Council verschijnen.
[bewerken] Seizoen 2008
- Na 1 jaar te zijn weggeweest keert Fernando Alonso terug naar Renault. Op 10 december 2007 werd bekend dat hij een tweejarig contract heeft getekend.[2]
- Op 31 januari 2008 presenteert Renault zijn auto voor het seizoen 2008.
- Midden januari test Alonso opnieuw met een Renault op het circuit van Valencia; hij zet daar ook de beste tijd neer.
- Alonso verklaart tijdens de teampresentatie het team opnieuw naar de top te brengen.
- Op 13 augustus 2008 overlijdt de voormalige directeur Aerodynamica Dino Toso thuis op 39-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Enige tijd ervoor neemt hij officieel afscheid van het team waar hij meerdere jaren voor heeft gewerkt.[3]
[bewerken] Seizoen 2009
[bewerken] "Singapore schandaal" - "Crashgate"
Na het ontslag van Nelson Piquet Jr. in 2009 maakte de FIA bekend, dat Piquet een belastende verklaring had afgelegd tegen zijn voormalige werkgever. Piquet had tijdens de race in Singapore in 2008 zijn auto opzettelijk laten crashen om zo zijn teamgenoot Fernando Alonso in winnende positie te krijgen. Uiteindelijk bekende Renault tegenover de FIA schuldig te zijn en ontsloeg het team Flavio Briatore en technisch manager Pat Symonds. Briatore en Symonds zouden samen verantwoordelijk zijn geweest voor het plan en Piquet onder druk hebben gezet om zich hieraan te houden.
Op 21 september 2009 deed de FIA uitspraak in de zaak: Piquet en Alonso gingen vrijuit, Renault ontving een voorwaardelijke schorsing van twee seizoenen, met een proeftijd van vijf jaar. Die proeftijd houdt in dat als Renault vóór 2012 een vergelijkbare overtreding maakt, het team voor altijd uit de Formule 1 zal worden gezet. Verder kreeg Flavio Briatore een levenslang werkverbod in de Formule 1, terwijl Pat Symonds gedurende vijf jaar geen activiteiten mocht hebben in de sport.
Hierdoor is nu Bob Bell als nieuwe teammanager aangewezen ter vervanging van Flavio Briatore. Bob Bell blijft daarnaast tevens technisch directeur. Jean-Francois Caubet (voorheen hoofd van de marketing-afdeling) zal Pat Symonds opvolgen als manager.
Op 25 september maakte ING bekend per direct te stoppen met de sponsoring van het team als gevolg van het schandaal in Singapore.
[bewerken] Hoogtepunten
- 6 keer winnaar van het constructeurskampioenschap
- 5 keer winnaar bij de coureurs
- 336 starts
- 96 overwinningen
- 2138 punten
- 137 keer poleposition
- 106 keer de snelste ronde
[bewerken] Coureurs Renault 1977 - 2009
- Jean Pierre Jabouille (Renault F1) - René Arnoux (Renault F1) - Alain Prost (Renault F1,Williams-Renault) - Eddie Cheever (Renault F1) - Nigel Mansell (Lotus-Renault,Williams Renault) - Elio de Angelis (Lotus Renault) - Derek Warwick (Renault F1) - Patrick Tambay (Renault F1) - François Hesnault (Ligier-Renault) - Andrea de Cesaris (Lotus-Renault) - Ayrton Senna (Lotus-Renault,Williams-Renault) - Jacques Laffite (Ligier-Renault) - Philippe Streiff (Ligier-Renault) - Ivan Capelli (Ligier-Renault) - Stefan Bellof (Ligier-Renault) - Martin Brundle (Ligier-Renault) - Philippe Alliot (Ligier-Renault) - Ricardo Patrese (Williams-Renault) - Thierry Boutsen (Williams-Renault) - Damon Hill (Williams-Renault) - Mark Blundell (Ligier-Renault) - David Coulthard (Williams-Renault,Red Bull-Renault - Olivier Panis (Ligier-Renault) - Franck Lagorce (Ligier-Renault) - Michael Schumacher (Benetton-Renault) - Johnny Herbert (Benetton-Renault) - Jacques Villeneuve (Williams Renault,Renault F1) - Jean Alesi (Benetton-Renault) - Gerhard Berger (Benetton-Renault) - Heinz-Harald Frentzen (Williams-Renault) - Giancarlo Fisichella (Benetton-Renault,Renault F1) - Jenson Button (Benetton-Renault,Renault F1) - Jarno Trulli (Renault F1) - Fernando Alonso (Renault F1) - Mark Webber (Red Bull-Renault) - Heikki Kovalainen (Renault F1) - Nelson Piquet Jr. (Renault F1) - Romain Grosjean (Renault F1)
- de vetgedrukte coureurs zijn momenteel actief in Renault F1.
|==Resultaten (1993-2008)==
1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal zeges | 1 | 8 | 11 | 1 | 1 | 1 | 8 | 7 | 2 | ||||||||
Aantal pole-positions | 6 | 4 | 2 | 2 | 2 | 7 | 7 | ||||||||||
Aantal podiumplaatsen | 11 | 12 | 15 | 10 | 7 | 2 | 1 | 3 | 1 | 5 | 6 | 18 | 19 | 1 | 3 | 1 | |
Aantal WK-punten | 72 | 103 | 137 | 68 | 67 | 33 | 16 | 20 | 10 | 23 | 88 | 105 | 191 | 206 | 51 | 72 | 26 |
Eindstand WK | 3e | 2e | 1e | 3e | 3e | 5e | 6e | 4e | 7e | 4e | 4e | 3e | 1e | 1e | 3e | 5e |
- voor 2002 nam het team deel aan het kampioenschap onder de naam Benetton