Formule 1

 

Janson Button is dit jaar 2010 voor het eerst in zijn carriere wereldkampioen Formule 1 geworden.

 

Jenson Button is na 9 jaar rijden in de hoogste tak van autosport wereldkampioen geworden. Een lang gekoesterde droom kwam hiermee uit. Tijd om kort terug te blikken op zijn carriere: van zero to hero.

Jenson Button werd op 19-01-1980 geboren als Jenson Alexander Lyons Button in Frome, Engeland. Toen hij op 8 jarige leeftijd van zijn vader John Button een kart kreeg ontdekte hij zijn talent voor autoracen. Het racen zat hem in het bloed mede omdat zijn vader, die altijd met Jenson meereist, een voormalig rallycross coureur is.

Kart
Als karter was hij zeer succesvol. Zo won hij alle 34 races dat jaar in het British Cadet Kart Championship Ook won hij 3 races in het British Open Kart Championship en in 1997 de jongste winnaar ooit in de European Super A Championship. Tevens ging hij er met de Ayrton Senna Memorial Cup vandoor.

Pre F1
Voordat hij in 2000 zijn debuut maakte in de Formule 1 maakte hij furore in de Formule Ford klasse waar hij kampioen werd met 9 overwinningen. Ook was hij in de Formule 3 te vinden waar hij beste rookie werd en drie races won. Ook werd hij vijfde bij de Marlboro Masters op Zandvoort. Het kampioenschap van 1998 in de Formule Ford leverde hem een prijs op. De McLaren Autosport BRDC Young Driver Award, en als beloning een test bij Formule 1 team McLaren. Een prijs die hij eind 1999 inloste.

Formule 1

1999 McLaren test
Zijn eerste ervaring deed Button dus op in een McLaren aan het einde van seizoen 1999, het jaar waarin Mika Hakkinen voor de tweede keer wereldkampioen werd. Hij testte de McLaren op Silverstone, en reed ook nog een test voor het toenmalige team van Prost. In die tijd reden Ralf Schumacher en Alessandro Zanardi bij Williams F1. Nadat Zanardi het team verliet verzorgde teambaas Frank Williams een test tussen Jenson Button en Formule 3000 coureur Bruno Junqueira. Button kon uiteindelijk bij Williams F1 instappen.

2000 Williams
In zijn debuutjaar werd hij uiteindelijk achtste in het rijderskampioenschap met als beste resultaat een derde tijd in de kwalificatie op Spa en een vierde plaats in de race. Een grove beginnersfout maakte Button op Monza waar hij met het schaamrood op de kaken achter de safety-car zijn auto crashte. Over het algemeen een goed debuutjaar, waarbij hij veel ogen op hem gericht kreeg.


2001 Benetton
In 2001 werd Button uitgeleend aan het team van Benetton. Hij bleef contractueel wel in dienst van Williams, maar maakte een slecht seizoen mee. Benetton had haar team verkocht aan Renault en de ontwikkeling van de auto werd daarmee stil gelegd. Een vijfde plaats in de race van Duitsland was zijn beste resultaat. Hij wordt dat jaar teleurstellend zeventiende.

2002 Renault
Het team van Benetton dat inmiddels Renault F1 heet weet met Trulli en Button een beter jaar neer te zetten. Jenson wordt dit jaar zevende in het wereldkampioenschap en weet Trulli regelmatig in de race te verslaan. Zijn beste resultaten dat jaar zijn twee vierde plaatsen in de Grand Prix van Maleisië en Brazilië. Tijdens kwalificaties wordt Button echter nog vaak verslagen door Jarno Trulli. Button word eind 2002 vervangen.

2003 BAR
BAR-Honda weet de Brit aan te trekken naast de wereldkampioen van 1997 Jacques Villeneuve. Regelmatig weet hij de Canadees te snel af te zijn tijdens de kwalificaties en ook in de race boekt Button steeds betere resultaten. Zijn beste resultaat is een vierde plek tijdens de Grand Prix van Oostenrijk.

2004 BAR
Het jaar waarin de ster van Jenson Button begint te rijzen. Button die met veel verwachtingen naar de Formule 1 is gekomen heeft nog steeds niet helemaal waar kunnen maken waar hij voor gekomen is. Dit jaar is de eerste stap in de juiste richting. Zijn eerste podium komt in Maleisië, maar er zouden vervolgens nogmaals 9 podiumfinishes volgen. Zijn eerst pole rijdt hij in San Marino. Button wordt dat jaar prachtig derde in het kampioenschap achter Schumacher en Barrichello in de dominante Ferrari’s.

2005 BAR
Jenson maakt eind 2004 bekend dat hij naar Williams F1 zal vertrekken, maar vanwege een contractueel dispuut met BAR is hij gebonden aan zijn huidige team. De FIA onderzoekt de zaak en Button moet bij BAR blijven. Een luxe probleem waar hij later dat jaar nog meer last van zal ondervinden. Het jaar wordt vooral gekenmerkt door het niet evenaren van de successen van 2004, Een diskwalificatie in San Marino, maar ook een crash tijdens zijn derde plaats op Montreal.










2006 Honda
Nadat hij in 2005 graag naar Williams wilde maar niet kon, was het nu andersom. Hij kon wel omdat hij daar al getekend had, maar hij wilde niet meer. Williams werd uiteindelijk uitgekocht voor 30 miljoen dollar en Button reed in 2006 wederom voor team waarbij hij zijn grootste successen tot dan toe had gevierd. Zijn teamgenoot dat seizoen werd Rubens Barrichello die Ferrari had verlaten. Het team werd echter overgenomen en ging in 2006 verder als Honda. Het jaar heeft hoogte- en dieptepunten. Zo viert hij na 113 races zijn eerst overwinning in Hongarije. De auto is echter dat seizoen niet goed genoeg voor nog meer mooie resultaten.


2007 Honda
Ook voor 2007 zijn het Jenson en Rubens die de auto’s voor Honda besturen. Het seizoen is teleurstellend vanwege een zeer slecht ontworpen auto. De auto is goed voor de laatste vier plaatsen op de Grid. De eerste tekenen voor een moeilijk lopende carrière komen in beeld. Naast Barrichello die ook in de nadagen van zijn carrière komt is het moeilijk om nog goed te presteren. Ook de ervaren Barrichello heeft veel moeite met de bestuurbaarheid van de Honda. Het is dan ook voor Button een jaar om snel te vergeten.

2008 Honda
Ook dit seizoen blijft Button bij Honda samen met Barrichello. Weer is het een teleurstellend jaar, waarin de Honda’s vechten met de Force India’s en in veel gevallen de rode lantaarn moeten dragen. Er wordt om die reden al vroeg in het seizoen begonnen met de 2009 auto die een geheel nieuwe specificatie mee krijgt. De Grand Prix van Spanje is de enige keer dat Button in de punten weet te eindigen. Een zesde plaats is zijn deel. In december maakt het hoofdkantoor van Honda bekend dat zij geen deel meer zal nemen in de Formule 1 in 2009. Er zijn geen teams geïnteresseerd in de diensten van Jenson Button en Rubens Barrichello wiens carrières danig in het slop zijn geraakt. Het lijkt op het einde van de beide rijders binnen de F1, want beide coureurs zijn afhankelijk van een koper die het team wil overnemen.

2009 Brawn GP
Pas na dik 3 maanden wordt aan de vooravond van de openingsrace in Melbourne een koop beklonken tussen teambaas Ross Brawn en Honda. De kersverse eigenaar is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de 2009 auto en ziet een kans om met deze auto’s aan de start te verschijnen. Slechts twee weken voor de start van het seizoen maken de auto’s haar eerste meters. De gok van Brawn lijkt goed uit te pakken. Er moeten wel concessies worden gedaan. Zo moet Jenson een flink deel van zijn salaris inleveren en bijna alle reiskosten voor 2009 zelf betalen.

Het Sprookje van 2009
Nieuwbakken eigenaar Ross Brawn moet snel beslissingen nemen en kiest als coureurs oudgedienden Jenson Button en Rubens Barrichello. Rubens die hij nog kende uit de periode bij Ferrari en Jenson, waarvan hij later zou toegeven dat hij dezelfde inzet toonde als Michael Schumacher. In deze situatie moet hij ervaren en betrouwbare rijders hebben. Het team pakt tijdens haar debuutrace in Melbourne direct een 1-2 overwinning, het sprookje is begonnen en zou pas eindigen met het binnenhalen van het constructeurs- en rijderskampioenschap van 2009 bijna 10 maanden nadat Honda de stekker uit haar Formule 1 project trok. Jenson Button is 10 jaar na zijn eerste rit in een Formule 1 auto eindelijk wereldkampioen. Beide coureurs zullen we naar alle waarschijnlijkheid in 2010 ook weer aan de start zien. De carrières zijn uit het slop en de marktwaarde is weer gestegen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb