Brawn en Honda

Honda F1

Honda F1
Rubens Barrichello aan het stuur tijdens een test, Circuit de Catalunya, 2008)
Rubens Barrichello aan het stuur tijdens een test, Circuit de Catalunya, 2008)
Jaren actief 2006- 2008
Basis Brackley, Northamptonshire
(Verenigd Koninkrijk)
Discipline Formule 1
Eigenaar Honda
Manager Ross Brawn
Technisch directeur Shuhei Nakamoto
Laatste coureurs
Jenson Button
Rubens Barrichello
www.hondaracingf1.com
Portaal  Portaalicoon   Sport
Autosport

Honda was een Formule 1-team dat sinds 2006 meedeed aan het kampioenschap Formule 1, daarna werd het Brawn GP. Tegenwoordig is dat team omgedoopt tot Mercedes Grand Prix.

Het team is ontstaan door de overname van BAR-Honda door de Japanse Hondafabriek, producent van onder meer auto's. Het team heeft, evenals zijn voorganger, zijn basis in Brackley, Groot-Brittannië, en wordt geleid door Nick Fry en Geoff Willis.

In 2006 wordt gereden met auto's van het type RA106, aangedreven door de RA806E motor. De wagens hebben dezelfde witte uitmonstering als de Honda's die in de jaren '60 aan de races deelnamen.

Op vrijdag 5 december 2008 werd bekend gemaakt dat Honda per direct uit de Formule 1 stapte. Het team noemde als reden de financiële vooruitzichten. Honda-president Takeo Fukui liet weten dat de renstal een maand lang te koop zou staan. Indien de van origine Japanse renstal uit het Britse Brackley dan nog niet overgenomen zou zijn, zou het team definitief opgeheven worden. De geruchten gingen dat het uitblijven van positieve resultaten een van de oorzaken was voor de genomen beslissing maar dit werd ontkend. Overigens waren er drie serieuze geïnteresseerden, en Jenson Button was verzekerd zijn van een stoeltje in 2009.

Eerder in 2008 was dochterteam Super Aguri al genoodzaakt zich uit de Formule 1 terug te trekken vanwege financiële problemen, wat dus een voorbode blijkt te zijn geweest voor het einde van het grote Honda F1.

Op 6 maart 2009 werd bekend dat het (oude) team van Honda toch aan de start stond bij de eerste Grand Prix van 2009. Het team is overgenomen door voormalig teammanager Ross Brawn, die het team omdoopte naar Brawn GP. De BGP 001 (de eerste Brawn GP bolide) zal zonder het nieuwe KERS-systeem aan de start in Melbourne verschijnen. Inmiddels is Brawn GP op 16 november 2009 overgenomen door Mercedes Benz, dat een meerderheidsbelang in de aandelen kocht. Het team heet nu Mercedes Grand Prix.

 Geschiedenis

In 1963 verraste Honda iedereen door deel te gaan nemen aan de Grand Prix Formule 1, slechts drie jaar na de introductie van hun eerste personenauto. Bovendien was Formule 1 tot dan toe een uitsluitend Europese aangelegenheid geweest (met uitzondering van de Amerikaanse coureurs Ronnie Bucknum en Richie Ginther). De eerste prototypes werden mede daardoor onder meer uitgeprobeerd op het 'testcircuit' Zandvoort in Nederland.

Een bijzonderheid van dit type, de RA271, was dat zowel de motor als het chassis door een en dezelfde fabrikant vervaardigd werden, dit was eerder nog alleen door Ferrari gepresteerd. Reeds in het tweede jaar werd de Mexicaanse Grand Prix gewonnen door een Honda RA272, bestuurd door Richie Ginther. Beide wagens waren uitgerust met een twaalfcilinder Honda-motor van 1500cc, die het voor zijn tijd relatief hoge toerental van 13.000 toeren kon bereiken.

In 1967 won John Surtees de Italiaanse Grand Prix met een Honda RA300, voorzien van een drielitermotor met hoog toerental. Het chassis van deze wagen was mede ontworpen door het Engelse Lola en kreeg daarom de bijnaam 'Hondola'. Van de RA300 is slechts 1 exemplaar gemaakt.

Overigens domineerde Honda ook in Formule 2: het team van Jack Brabham won alle races in 1966.

  • 1964: Honda debuteert met één auto in de Duitse, Italiaanse en Amerikaanse Grands Prix.
  • 1965: Het team verplaatst zijn basis van Tokio in Japan naar Europa. In de loop van het seizoen strijden twee auto's mee om de titel. Het eerste punt wordt behaald tijdens de race op Spa-Francorchamps, de race in Mexico wordt gewonnen, beide door Richie Ginther.
  • 1966: Deelname aan slechts 3 races, terwijl het team werkt aan de aanpassingen die nodig zijn voor de dan nieuwe 3 liter motor. Beste resultaat: een vierde plaats in Mexico.
  • 1967: John Surtees rijdt weer naar het podium door als derde te eindigen bij de openingsrace in Zuid-Afrika. Later wint hij met de nieuwe RA300 de race in Italië, waardoor het team als vierde eindigt in het constructeurskampioenschap.
  • 1968: Weer twee podiumplaatsen voor Surtees, bij de races in Frankrijk en Amerika. In Italië start voor het eerst een Honda van Pole-position. Tijdens de Franse Grand Prix komt Jo Schlesser om door een ongeluk met de RA302, waarna het team zich uit de Formule 1 terugtrekt.
  • 1980 - 1999: De motoren van Honda zijn succesvol als krachtbron voor de teams van Williams en McLaren.
  • 2000: British American Racing gaat Honda motoren gebruiken.
  • 2005: Honda koopt British American Tobacco uit, en wordt daardoor weer 100% eigenaar van het team, wat sindsdien weer de naam van de fabrikant draagt.
  • 2006: Rubens Barrichello en Jenson Button rijden met de RA106, startnummers 11 resp. 12. Na de eerste tien races staat het team op de vierde plaats, met 32 punten. Het beste resultaat in de races is behaald door Jensen Button: een overwinning op de Hungaroring.
  • 2008: Na opnieuw een teleurstellens seizoen maakt Honda bekend dat het zich, mede door de economische crisis, terugtrekt uit de Formule 1.
  • 2009: Op 6 maart 2009 werd bekend dat de Formule 1-tak van Honda overgenomen is door Ross Brawn, die teammanager werd en het team omgedoopte in Brawn GP.
  • 2009: Op 16 november 2009 nam Mercedes-Benz een aandeel van 75,1% in Brawn GP. Het team werd hernoemd naar Mercedes Grand Prix.

 Coureurs in 2006

Coureurs in 2007

 Coureurs in 2008

 Resultaten

  1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008
Aantal zeges               1    
Aantal pole-positions           1 1 1    
Aantal podiumplaatsen     2     11 2 3   1
Aantal WK-punten 0 20 17 7 26 119 38 86 6 14
Eindstand WK 11e 5e 6e 8e 5e 2e 6e 4e 8e